Głównymi użytkownikami zeszytów są uczniowie. Pierwsze zeszyty szkolne pojawiają się już w wyprawce do zerówki i towarzyszą w nauce do końca studiów. Podstawowym parametrem jest format, czyli rozmiar i liniatura, czyli wzór pomocniczy naniesiony na każdej kartce.
Najpopularniejsze zeszyty wykorzystywane w szkole są w rozmiarze A5. Jest to połowa rozmiary A4, czyli połowa wielkości kartki do drukarki. Znaczna większość szkolnych zeszytów jest formatu A5, inne formaty, choć jest ich całkiem sporo, rzadko są stosowane w szkole.
Czysty zeszyt to główne bruliony notesy szkicowniki, przeznaczone są do prowadzenia luźnych notatek na brudno najczęściej przeznaczonych do odczytu tylko przez autora ze względu na charakterystyczny dla każdego sposób luźnego wyrażani myśli na papierze i skrótowego opisu inny mogą mieć problem w odczytaniu takich notatek. Ideą czystych zeszytów i brulionów jest nanoszenie myśli na czysty papier, żeby nie zapomnieć ciekawych pomysłów. Zeszyty bez liniatury najczęściej występują w wersji 60, 86 i 96 kartek.
Tu spawa jest prosta, im mniejsze dziecko, tym wolniej zapełniają się zeszyty. Stąd zeszyty z najmniejszą ilością kartek np. 8 stosowane są w zerówkach. Istotny jest fakt, że grubsze zeszyty mogłyby nie zostać wykorzystane w całości przez ucznia w ciągu roku szkolnego. W każdym roku szkolnym zeszyty kupujemy nowe, więc pozostałe puste kartki z zeszłego roku zmarnują się, co ma wymierny wpływ na ekologię i nasze pieniądze. W starszych klasach używane zeszyty stają się coraz grubsze, gdyż uczniowie szybkiej je zapełniają. Wygodniej jest wówczas mieć mniej zeszytów w roku szkolnym, żeby łatwiej sięgnąć do przerabianego wcześniej materiału.
Okładka zeszytu może być miękka, twarda lub wariant pośredni – półtwarda. Grubsze zeszyty użytkowane przez dłuższy czas ulegają zniszczeniu. Twarda oprawa sprawia, że zeszyt jest trwalszy, ale i cięższy oraz droższy. Najczęściej wymogi szkolne nie definiują jaki rodzaj okładki uczeń powinien mieć w zeszycie. Jest to kwestia do decyzji. Można przyjąć założenie ze zeszyty do przedmiotów, z których jest najwięcej zajęć, są najbardziej narażone na zniszczenia. Zeszyt do matematyki czy języka polskiego może więc okazać się bardziej funkcjonalny w twardej oprawie.
Gramatura to jednostka służąca do określania ciężaru metra kwadratowego papieru użytego do produkcji zeszytu. Im większa gramatura tym papier jest grubszy, mniej prześwitujący, zeszyt sprawia wrażenia wyższej jakości. Podobnie jak okładka zeszytu jest to parametr wybierany w zależności od preferencji. Z jednej strony warto od najmłodszych lat otaczać uczniów produktami wyższej jakości, przyzwyczajając ich do użytkowania lepszych gatunkowo przedmiotów. Z drugiej strony zeszyt z wyższą gramaturą to produkt droższy i mniej ekologiczny.